În sfârșit, mi-am luat inima în dinți și am trecut la sistemul mirrorless Canon – recte Canon EOS R.
Până acum am folosit Canon 1Ds Mark II și Canon 5D Mark III. Majoritatea comparațiilor vor fi cu acesta din urmă.
În magazin am ezitat îndelung între a achiziționa un Canon 5 D Mark IV sau noul Canon EOS R.
Articolul ce urmează nu e o evaluare „in deep” a lui Canon EOS R (găsiți o sumedenie pe Youtube) ci, mai degrabă, impresiile unui utilizator cu vechime al DSLR-urilor Canon.
În acest moment opțiunea corectă ar fi fost să sar la sistemul mirrorless Sony cu cele două stele ale momentului: Sony Alpha a9 și Sony Alpha 7R IV dar nu m-am îndurat să renunț la toate obiectivele Canon seria L.
Prima impresie când iei aparatul în mână este că e un aparat din aceeași clasă cu 5D Mark III: solid construit și cu un grip excelent.
Deși la cântar diferența obiectivului Canon 24-205mm f4 EF față de de Canon 24-205mm f4 RF este de doar 27 de grame, dacă veți folosi obiectivul EF cu inelul adaptor furnizat, veți vedea că diferența de grip este semnificativă: inelul proiectează greutatea obiectivului cu 2 cm în față ceea ce face ca să simți că aparatul ți se rostogolește în mână. Între EOS R și 5D Mark III diferența de greutate este însă semnificativă 580 g vs 950 g.
Cum 90% dintre fotografiile pe care le fac sunt cu acest obiectiv. am ales să iau noul obiectiv RF care în review-uri apare ca marginal mai bun în ceea ce privește calitatea imaginii.
Obiectivele Canon RF au un inel adițional care poate fi setat din aparat să modifice: deschiderea diafragmei, timpul de expunere, ISO sau compensarea expunerii. Eu l-am setat pentru controlul diafragmei. Foarte convenabil, mai ales atunci când filmezi și vrei să schimbi rapid profunzimea de câmp.
E de menționat faptul că în afara inelului adaptor de la montura EF la cea RF, Canon mai oferă încă două inele adaptoare foarte utile (cam 300 Euro): unul care vine cu acest inel adițional, ceea ce permite celor care folosesc obiective EF să aibă același control cu cei care folosesc noile obiective RF și un altul cu posibilitatea de a introduce diferite filtre după obiectiv – nu mai trebuie să cumperi o groază de filtre cu diametre diferite iar cei care filmează pot să-și introducă aici filtrele ND- super tare.
Calitatea imaginii era excelentă la 5D Mark III și este la fel și la EOS R cu amendamentul că aveți o creștere a numărului de pixeli de la 22,3 Mpx la 30 Mpx. Cei care folosesc Lightroom trebuie să își upgradeze versiunea programului peste 8.1, altfel nu vor putea „developa” noul format RAW CR3 de la Canon.
Înainte de a trece la impresiile lăsate de aparat pe teren voi spune câteva cuvinte despre criticile care se aduc aparatului pentru faptul că atunci când filmează, folosește doar o parte a senzorului rezultând un factor de crop de x1,7.
Mai pe românește: „WTF Canon EOS R, 1.7x crop on a Full Frame???”
Răspunsul celor de la Canon a fost acela că dacă ar fi folosit tot captatorul pt filmarea 4K , la acest aparat, acesta s-ar fi încălzit foarte tare. La 5D Mark IV factorul de crop e de 1,3.
Nu sunt vlogger și nici nu intenționez să folosesc aparatul pentru filmari deci sunt destul de mulțumit că pot să filmez cu Canon-ul atunci când nu am o cameră video cu mine, ceea ce nu reușeam în niciun fel cu 5D Mark III.
Da, 5D Mark III filmează HD dar clarul era incomparabil mai dificil de realizat (eu îmi luasem un monitor extern cu focus peking) iar ca să faci o filmare serioasă cu acesta ar fi trebuit un caging serios care crește semnificativ costul aparatului.
Nu e cazul pt EOS R. Acesta face clarul excelent, are focus tracking și focus assist în condiții de iluminare scăzute (chiar mai bine ca 5D Mark IV). Am fost absolut încântat de modul în care funcționează cele două „ajutoare” în timpul focusării manuale.
Pentru cei care se plâng de lipsa grandangularului, datorită crop-ului de 1,7 am atașat filmul următor. În ultimele cadre veți vedea că grandangularul de la Canon este mai tare ca cel de la Sony AX 53 – cameră dedicată video pe care o folosesc pentru majoritatea filmarilor.
Faptul că există acest factor de crop, la filmare, are și o parte bună: aparatul are un grad de stabilizare electronică a imaginii. Nu se compară cu „ghimbal-ul” obiectivului de la Sony AX 53 dar tot e ceva.
Vreau să fiu foarte clar, filmul nu se dorește o comparație între un aparat de fotografiat care filmează și o cameră video care fotografiază. E doar o demonstrație a modului cum reușește să filmeze o cameră foto pusă pe trepied, în aceleași set-up ca și camera Sony. Pt mine rezultatul a fost excelent.
Aparatul filmeaza 4:2:0 pe cardul SD și 4:2:2 pe 8 si 10 biți pe un recorder extern via HDMI. Pentru cei curioși de diferențele între cele două codări apsați aici https://www.youtube.com/watch?v=K4586b8iR2Y iar pentru diferențele HD vs 4K aici https://www.youtube.com/watch?v=tPORFqFTFj0
Cum am simțit aparatul pe teren?
În soare puternic, deși am folosit vizorul electronic (rezolutie excelentă: 3.69 Million dots și un contrast pe măsură) am resimțit lipsa imaginii văzute direct prin pentaprismă.
În restul situațiilor, lumină normală sau scăzută, imaginea pe vizor sau pe monitor este fantastică.
Dacă la asta adaugi faptul că poți face clarul instantaneu punând degetul aproape oriunde pe ecranul tactil (100% pe verticală, 86% pe orizontală) ai un argument în plus să pentru opțiunea mirrorless.
Diferența dintre zona de autofocus al lui Canon R fata de 5D Mark IV
Un lucru supărător este faptul că nu poți „decupla” comportamentul vizorului electronic față de ecranul tactil. Dacă setezi ca după fotografie imaginea fotografiată să rămână 2-5 sec pt evaluare aceasta, apare și în vizorul electronic ceea ce este un impediment dacă vrei să faci rapid o fotografie după alta. E bine fiindcă vezi și în vizor zonele arse ale fotografiei și te poți corecta însă pentru cineva obișnuit cu vizarea prin pentaprismă și vizor optic comportamentul e deranjant. Sigur că poți dezactiva această opțiune, dar în acest caz, nu vei mai vedea imagine pe ecranul mare așa cum erai obișnuit la DSLR-urile clasice.
Customizarea butoanelor aparatului, a inelului suplimentar de pe obiectiv și meniurilor aparatului este excepțională și îți permite să îți organizezi aparatul așa cum îți dorești.
O critică a fost adusă barei multifuncționale de pe spatele aparatului. Aceasta poate controla multiple funcții însă reproșul care i se aduce este acela că poate fi activată din greșală datorită poziționării.
Bara are un comportament dublu: o poți activa apăsând prelung extremitatea din stânga- apoi devine activă și prin culisarea degetului pe ea poți schimba setrarea aleasă dar asta presupune un pas în plus sau o poți lasă activată permanent dar în acest caz există pericolul schimbării accidentale a setărilor.
Eu am ales să o las permanent activată și să schimb aria autofocusului si activarea face Tracking și nu am suferit până acum.
Aparatul comunică bluetooth si WiFi cu smartphone-ul de pe care poate fi complet controlat și declanșat wireless și pe care poate transfera imaginile selectate în format JPEG. Un mare plus. Totodată telefonul poate fi folosit pentru a transfera coordonatele de longitudine și latitudine, astfel încât fiecare poza va conține aceste informații, nemaifiind ncesară achiziționarea suplimentară a GPS Receiver GP-E2 de la Canon (300 Euro). Variantele noi de Lightroom știu să citească aceste informații și să poziționeze imaginile pe hartă.
Canon Dual Pixel CMOS AF funcționează impecabil iar trecerea de la clarul pe un obiect îndepărtat pe unul apropiat se face mai gradat ca la Sony. De asemenea, poți regla viteza de reacție a sistemului, astfel încât dacă clarul e pe un subiect situat mai departe iar cineva trece rapid prin fața aparatului acesta nu se defocusează căutând apoi clarul pe subiectul vizat, ci rămâne permanent foscusat pe respectivul subiect.
E clar că Sony Alpha a9 deține supremația în acest moment în ceea ce privește acuratețea și viteza focusării dar nici Canon R nu e foarte departe.
Concluzia ar fi că nu regret nicium moment trecerea la mirrorless Canon R.
O perioadă de acomodare cu apartul și meniurile sale este necesară.
Pentru mine a fost alegerea perfectă dar pentru cei care fac fotografie sportivă sau la un nivel profesional Canon 5D Mark IV ramâne prima alegere.